0
17 In Gossip

Rachel Bilson

Rachel Bilson

Skvallersidorna skriver flitigt elaka kommentarer om Rachel Bilson där de undrar när hon ska göra sin comeback från the OC. Medan Mischa har gjort både ett flertal filmer och synts på täta mingelfester har Rachel mest få stå i bakgrunden. Vet inte vad jag tycker – är hon verkligen en så bra skådis att hon förtjänar mer uppmärksamhet? Fast å andra sidan – är Mischa så mycket bättre? Vad tycker ni? :)

7 In Inspiration

Det förflutna lockar

Det förflutna

På senare tid inspireras jag otroligt mycket av det förflutna. Fellinifilmer, Audrey, modehistoria, TCM… Kanske är det för att modet har tagit oss till en punkt när där vi själva skapar det vi har på oss genom att hämta inspiration från det förflutna och översätta det till dagens mode och vår egen personliga stil. Kanske är det för att jag skrivit några ‘Modehistoria‘-inlägg så nyligen och är påverkad. Det finns enkla och svåra tolkningar men det som står klart är att det förflutna lockar. Och det inspirerar

Ikväll ska jag nog försöka hinna se någon klassiker. Några tips? :)

1 In Archive

Marios vår

Marios Schwab

Marios Schwabs kollektion är som style uttrycker det både ungomlig, stark och feminin på samma gång. Hans intresse för anatomi och mikroskopiska bilder syns tydligt i skärningarna – det är som om en kirurg satt sig vid symaskinen och skapat ett andra skinn av kvalitéer som draperat jersey och silke. Mönstrena blir den fulländande kontrasten som mjukar upp de hårdare detaljerna – de känns både nyskapande och tillbakablickande. Gillar dessutom den enkla stylingen med klasiska skor och avskalat med makeup och hårprodukter – det lämnar utrymme för kläderna utan att för den delen sluka bärarinnan.

Vad tycker ni om kollektionen? :)

0 In about Lolita

Tröstpriserna

Tripp

Åh, det var så svårt att välja en vinnare till tävlingen och ännu svårare att dela ut tröstpriserna…

I ärlighetens namn så vet jag inte exakt vad tröstpriserna kommer att bestå utav, det får bli en snabb tripp på stan imorgon. Väljer ut något sött som jag själv skulle vilja ha helt enkelt. Kan ju fota och lägga upp bilder på alla priserna innan jag skickar dem.. :)

Bidragen, utan inbördes ordning:
Marie – läs även hennes blogg.
Johanna – en annan dock :)
Panikidyll – se tillhörande blogg.

Tusen tack för era fina bidrag, maila namn och adress till lolitabloggen@hotmail.com.

Det blev en omfattande tävling.. Har ni några framtida förslag på tävlingar (vinster/bidrag) så säg gärna till.. :)

35 In Beauty

Dagens smink + morgonrutin

Lolitas smink

Ni ville ha fler bilder och mer personliga inlägg så då visar jag dagens sminkning (använde dessutom en bra ögonpenna som jag vill tipsa om :) Poserna är lite stiffa eftersom att jag ansträngde mig för att inte le eller göra mig till för mycket – jag är alltså inte elak, bara neutral (låter ju trovärdigt? :P).

Först tvättar jag ansiktet med Cliniques rengöringslotion, den milda varianten. Sen använder jag Dr Hauschkas ansiktsmjölk som återfuktar härligt och doftar underbart av ros. Väntar tills denna har gått in och sedan applicerar jag lite av Loréals mineralpuder för att jämna ut hyn så att den blir matt. Efter det borstar jag på lite persikofärgat rouge (fast det syns ju verkligen inte på de här bilderna) och highlightar kinderna med vaselin. Böjer ögonfransarna med Shu Uemuras ögonfransböjare och målar lite med en ljus ögonpenna från Shiseido. Avslutar med rött, återfuktande lipbalm från Benefit. Var lat när jag tog bilden men brukar jämna till ögonbrynen lite mer med en borste. Det hela tar ca 5-10 min.

Nu är jag nyfiken på era morgonrutiner och sminkningar… :)

25 In Travel

Köpenhamn?

Köpenhamn
…minns inte vart jag hittade illustrationen, säg gärna till om ni vet vem illustratören är.

Jag vill resa bort! Mor och jag försöker redan få in en liten weekendresa i schemat om någon månad och nu har jag fått mig en idé – kanske Köpenhamn? Har aldrig varit där och alla pratar ständigt om hur underbart det är, lite nyfiken blir man ju! Så… Har ni några bra tips? Eller något att säga i övertalande syfte? :)
5 In Archive

Street meets sweet

Luella Spring/Summer 2008

Londons modevecka har kickat igång och här blir det nog inga dagliga uppdateringar då jag (och det känns lite elakt att säga det men) inte är så intresserad av deras designers. I varje fall inte efter neontryckströjorna som slog igenom så stort – man kan säga att jag tar en liten paus.. :P

Idag visade dock Luella och Marios Schwab sina kollektioner och det känns spännande! Marios har jag inte ens kollat på, jag sparar den karamellen tills senare :) Luellas kollektion gick hem (vem kan motstå ljuvliga blomprint och megastora majblomme-applikationer?) men jag vet inte riktigt om hon har utvecklats särskilt mycket. Visst är det viktigt att tidigt profilera sitt varumärke men har vi inte redan sett nördbågarna och lackväskorna? Stylingen var väldigt lik Anna Suis – slingor i olika nyanser i tovigt hår. Lite kul faktiskt, hoppas att modefolket går omkring i det i vår! Vem vet, jag kanske själv sätter in en lila syntetslinga á la femman ;)

Senare idag presenteras tröstprisvinnarna (och sörj ej, jag har redan en annan tävling på gång), vi gör en liten inblick i vad framtiden kommer att erbjuda tack vare er påverkan och ni kommer att få se ett par av mina favoritskor som ligger i dvala på grund av att de är extremt omoderna. Bland annat! :)