
…Johanna! Den här kommentaren är både välformulerad, genomtänkt och rörande, blev faktiskt tårögd när jag läste den och jag är inte särskilt känslig i vanliga fall… Tusen tack! Maila namn och adress så skickar jag ditt paket imorgon :)
Och imorgon presenteras även de som vunnit tröstpriserna!
Johannas kommentar:
Det här är första gången jag någonsin skriver en kommentar i någons blogg, trots ett idogt läsande då jag har ett kontorsjobb och sitter framför datorn hela dagarna, men jag tycker att din är något alldeles extra så …here we go.
1. Jag älskar din mammas illustrationer! Lika mycket som jag älskar dina kollage, i princip. Mer konstnärligt tack, det är det som skiljer dig från alla trista modebloggar.
2.Denna fråga är omöjlig att besvara då jag tycker att du enbart har klockrena kategorier. Några favoriter är dock "inredning" (även här något som skiljer dig ifrån de andra!), "about Lolita" då det alltid faller sig intressant att läsa om författaren i fråga, utan att nödvändigtvis blotta hela privatlivet, samt "modehistoria" då det är något jag tycker är otroligt intressant. Det är trots allt historian som är grunden i hur vi klär oss/lever idag.
3. Jag är inte speciellt trendriktig och jag följer inte modet, av den enkla anledningen att det inte är "jag". Jag klär mig väldigt preppy, klassiskt och tidlöst och avskyr allt vad just hypertrendigt heter – men är trots det pinsamt intresserad av mode. Jag talar emot mig själv i detta men jag finner det helt enkelt otroligt intressant och roligt, så jag har i princip stenkoll på allting men lever inte som jag lär, så att säga. Här kommer din blogg in bilden: din är inte som alla andra modebloggar (som jag sa tidigare) som hypar samma plagg som tusen andra (minst!) redan hypat, bara för att man ska när man är "trendig modebloggerska". Du däremot, du hittar egna plagg, stilar och möbler (bara en sådan sak, möbler!) som går efter din egen smak och ditt eget tycke, inte för att någon annan skrivit om det. Du har även en mer klassisk touch än de andra, du verkar ha en mer sofistikerad och sund syn på modet och du verkar framförallt vara otroligt konstnärlig och kreativ. Det märks i färgkonstellationerna du använder dig av i de olika outfits du lägger ihop, i kollagen och ja, bara sättet du skriver på. Jag är lite av en språkfascist vilket gör att jag retar mig otroligt mycket på hur folk skriver, modebloggare har en tendens att skriva så man blir generad ända ut i fingerspetsarna, men du skriver faktiskt bra. Sedan verkar du ha en intressant och färgstark familj vilket bara gör dig mer läsvärd.
Så, det är anledningen till att jag läser din blogg. Tack för att du tillför lite kvalité och nytänkande i en värld som svämmar över av copycats och wannabes.
MVH
Johanna L

Unna dig 10 min av Fellinis fantastiska och underbart komiska film 8½… På vissa ställen är textningen lite i förväg men det gör inget – känslan finns där :)
* 1952, Endast 25 år gammal öppnade Givenchy sin första, egna salong och blev därmed den yngste av Couturens alla mästare.
* Innan hade han jobbat i fyra år som ansvarig för Elsa Schiaparellis boutique-linje där han utvecklade enkla men samtidigt mångsidiga plagg.
* En vit bomullsblus med svartvita volanger på ärmarna ur Givenchys första kollektion fick lika mycket medial uppmärksamhet som Diors ‘New Look’.
* Man kan säga att Givenchy förnyade och föryngrade Couturen med sina friska färger och roliga mönster. Själv ansåg han sig inte vara särskilt revolutionär utan strävade enbart efter fulländning.
* Förebilden var den stränge spanjoren Cristobal Balenciaga och han följde bland annat dennes exempel genom att förbjuda all press att närvara vid hans visningar. Kunderna fick se kollektionerna åtta veckor före journalisterna så att de inte skulle påverkas av pressens åsikter.
* Naturlitgvis löpte pressen amok men eftersom att Balenciaga ansågs vara dåtidens största modeskaparen (särskilt efter Diors bortgång) så hade man inte råd att ignorera varken honom eller Givenchy.
* Tack vare vänskapen med Balenciaga var pressens uppmärksamhet ständigt riktad mot Givenchy och på så sätt började han rita kläder åt Hollywoods nya stjärna Audrey Hepburn, något som senare utvecklades till en stilbildande vänskap som varade hela livet.

från vänster: Louboutin, Moschino, Ninas.
Jag gillar nog Helena Christensens eleganta matchning mest, Kathryn Neale Shaffers kontrasterande färgblandning är också härligt tidsenlig. Men Mariah Carey? Jaa, vad ska man säga.. :P
Artsy
Snirkliga mönster, roliga skärningar, origamiaktiga dekorationer, vackra hattar. Den konstnärliga trenden handlar om att hitta annorlunda vinklingar på klassiska ting – att tillföra något eget och personligt till outfiten. Inspirationskällorna är Peggy Guggenheim och Gunilla Pontén. Skorna i kollaget kommer ifrån Christian Louboutin.
Bright
Det blir en färgglad höst, det vi redan och visst tål det att upprepas! Tänk färger som man vanligtvis skulle använda sig av på våren och matcha in dem i höstoutfiten med hjälp av strumpbyxor och handskar. Läppglanset i kollaget kommer ifrån Nars och färgen heter ‘Turkish Delight’.
Combinations
Höstens trender handlar mest om kombinationerna. Kvalitékombinationer, färgkombinationer, modellkombinationer, volymkombinationer. Tänk kontrasterande och tänk nyskapande – det funkar att blanda en lurvig grå kappa med oranga knästrumpor. Inspirationskällorna är de flesta visningarna men främst Prada.
Duchesse
…heter tyget som vävts i satinbindning som gör rätsidan glansig. Förekommer oftast i siden och har en tung känsla till sig. Eftersom att Duchesse-siden är väldigt dyrt så används det oftast till aftonklänningar men den kräsne kan alltid investera i en Marc Jacobs-klänning… ;) Tyget på bilden kommer ifrån en Vera Wang-kreation.

