0
13 In about Lolita

Ett kort utvecklingssamtal

Random thoughts

Många av er vill se mer personligt/om mig här på bloggen och då får vi ta och ordna det helt enkelt. I någon roligare utformning också, så att det inte bara blir en massa dagens outfit och dagens köp.

Sen vill vissa att jag svarar på fler kommentarer.. Jag håller helt med er men känner att tiden inte räcker till – läser alla kommentarerna och tänker på det ni säger men att sedan skriva ner det också är en helt annan sak. Därför tycker jag att ni ska maila istället när ni verkligen undrar över något :)

Brukar själv (när jag sitter vid datorn) antingen kolla vad ni skriver om i era bloggar, kolla in mina favoritsidor, göra skolarbeten, pyssla ihop saker till bloggen och så vidare, och prioriterar att göra ett till inlägg framför att lägga ner motsvarande 15-20 min på att kommentera. Eller vad tror ni?

18 In Archive

Who is calling?

Call Lolita

Pantone förknippar jag med färgpennorna som finns precis överallt här hemma och som är kända för sina perfekta nyanser. Blev därför så nostalgisk och förvånad när jag hittade de här Pantone-mobilerna. Sen finns det ju ett givet och oundvikligt problem med att ha 20 färger att välja mellan men som tur är har jag löst det (tacka vetja mitt fantastiska sinne för logik); man får helt enkelt köpa en av varje och ha ett nummer på varje mobil/färg och sedan en ‘övrigt’ där resterande kontakter får infinna sig.. ;)

Fast om jag ska vara lite seriösare så gillar jag nog den Tiffanyblåa/mintgröna mest.. Hur många mobiler finns det i den nyansen liksom? :) Vilken färg skulle ni välja?

2 In Inredning

Living like that.

Living like that

När jag ser de här bilderna blir jag så inspirerad till att måla om. Har aldrig riktigt tänkt på grått som en väggfärg men det är riktigt snygg.. Speciellt intressant blir det tillsammans med klarrött, grönt och svart.

Dessutom är den andra bilden så poetisk och fin – den går att tolka på så många olika sätt. Själv ser jag den lite som att det vi köper är en avspegling av vilka vi är och vilket samhälle vi lever i – något som både är positivt och negativt. Det finns fler sätt att uttrycka sig på men på samma gång så slutar det upp med att vi lever i vår konsumtion, vi blir ett med den. Till slut kommer det till en punkt när man lägger större betoning på det man har i shoppingpåsen än vem man är och i själva verket så är den lilla gubben i påsen betydligt mer sympatisk och själfull än påsen i sig. Men det är bara min tolkning :)

10 In Gossip

Keira Knightley

Keira Knightley

Det är mycket svårare att hitta snyggt klädda celebs än vad man kan tro. Just nu är det mest Kate Bosworth som anstränger sig men annars är det inte så många som klär upp sig så mycket. Tråkigt med tanke på att de både har en anledning och bra föruttsättningar (tänk allt de får gratis av modehusen).

Den här outfiten gillar jag dock! Den är enkel men elegant, precis som Keiras makeup. Dessutom har de spetsiga skorna nästan slagit igenom helt i kändisvärlden – det var som att de inte kunde vänta med att damma av dem och matcha in dem i outfiten till filmpremiären..

15 In Inspiration

“I need a cocktail…”

Cocktail party

Tanken med det här galnare kollagetemat är följande; Carrie Bradshaw befinner sig på ett cocktailparty och som vanligt lyckas hon kombinera det oväntade på ett lyckat sätt. Små färgklickar på fötterna stör inte helhetsintrycket men bryter av den uppklädda känslan och de underbara materialteknikerna på plaggen blandas så att looken blir ologisk men tilltalande – som marmelad och ost..
Lite som Carries outfit i avsnittet där Miranda föder barn och hon (på sin date med Mr Big) matchar en brokadkappa i dova färger med ett par pastelliga chiffongskor från Christian Louboutin… Äsch, lite luddig beskrivning, vet inte om min tanke riktigt framgår.. :P

Kjol: Lela Rose – ett av mina favoritmärken. Gillar vida kjolar just nu..
Topp: Bebe – den är både tidlös och nyskapande..
Skor: ABS by Allen Schwartz – de här skorna är mer lättmatchade än man tror – man trycker helt enkelt in dem i valfri outfit och kollar in slutresultatet. Spännande! :)
Väska: Whiting & Davies – jag har faktiskt en liten aftonväska från Julien MacDonald med liknande små bollar fast i olika färger. Ska jag fota? :)

8 In Mode

Ni är bäst.

Jag hjärta er

Jag måste bara skriva det; jag har nog de bästa läsarna på hela webben.. Så många underbara, genomtänkta, välformulerade kommentarer hittills – de har gått raka vägen in i mitt hjärta. Ni är bäst. Som det ser ut just nu så får jag skaffa fler priser

7 In Mode

Modeveckan i NYC, dag 6.

Modeveckan NYC

Jag är (som vanligt bör tilläggas) helt såld på de feminina vårkollektionen. Den fjäderlätta flirten mellan en svävande chiffonklänning i underbart mönster och en perfekt skuren kofta. Nätta sandaler med små stenar och dekorationer på till en klockformad kjol med underbart fall. Långa aftonklänningar i svepande materialer i förtrollande färger… Dagens favoriter finns utklippta och representerade ovan :)
0 In Archive

Krig och Couture på 1940-talet.

The Forties

Vad innefattar egentligen decenniet som håller på att bli så stort inom modet just nu?
Vi tar en titt i arkiven… :)

* Överallt i världen klädde sig kvinnorna under 1940-talet; pliktskyldigt, diskret och anspråkslöst medan fransyskorna frossade i färg och form – det saknades en lätthet i modet.

* "Medan vi får klä oss i konstsiden bär fransyskorna metervis med äkta siden" invände Amerikanska Vogue och fransyskorna svarade med att "I kärlek och krig är allt tillåtet".

* Skorna blev betydligt högre – man styltade fram på platåsulor och kilklackar och på huvudet balanserades väldiga hattar.

* Modet i Frankrike var på många sätt en sorts provokation – man ville ignorera de pågående händelserna i andra världskriget men samtidigt ville man bevisa för tyskarna att endast Paris hade förutsättningarna för att skapa ett kreativ mode.

* I Tyskland skulle fokus ligga på kvinnans familj och barnuppfostran snarare än på hennes kläder. I England var det stränga regler som angav hur mycket tyg som fick gå åt per plagg och kläderna fanns bara att köpas mot kuponger. Den amerikanska regeringen såg det som sin nationella uppgift att minska textilproduktionen med hela 15%.

* Vid sidan om det sidenbeklädda, hattprydda, platåtrippande modet i Paris så blev kvinnans kläder även mer arbetsanpassade i USA. Jeansen föddes (dock var de inget mer än grova arbetsbyxor) och kvinnorna började bära boxigare uniformer.

* Konstigt nog så var det under kriget som människor för första gången utvecklade en känsla för kvalitét. Man ville ha hållbara tyger som kändes behagliga mot huden (såsom bomull, ylle och linne),.

* väskfronten ersattes kuvertväskan med den rymliga axelbandsväskan som kunde transportera det mesta och även var praktisk då man cyklade.

* Damtidningarnas motto som följdes religiöst (överallt förutom i Frankrike) var; "gör gammalt till nytt".

* Efter kriget exploderade kulturintresset och kvinnorna ville uttrycka sig fritt, utan klädkuponger och kontroversiella budskap. Aftonklänningen blev populär när sällskapslivet kom igång och på festerna bars etuiklänningar med långa ärmar och fyrkantiga ringningar. Kjolen skulle sluta precis vid anklarna och smyckena hölls sparsmakade.

* Amerikanerna blev jämbördiga med fransmännen när det gällde mode, sport- och vardagsklädseln men de var fortfarande ytterst fascinerade av det nya fenomenet "Haute Couture" som struntade i om något var praktiskt eller prisvärt, bara det var en fest för sinnena.

* 1947 den 12 februari presenterade Christian Dior sin allra första kollektion och modet gick emot nya dimensioner. Man hade aldrig sett så mjuka rundningar, så smala midjor och så (slösaktigt) vida kjolar. Det var provocerande, uppfriskande och kvinnligt och på så sätt blev det ‘New Look‘ som skulle styra över modet ett årtionde framöver och den okände Christian Dior blev Couturens omstridde härskare.