0
20 In Inredning

Love or hate?

Rosa tegel

Kan inte bestämma mig. Att måla teglet rosa känns lite riskabelt. Ganska coolt dock. Bäddsettet blir lite overkill. Men det finns bra idéer att hämta…

Enkelheten – att det finns så få möbler och att dessa är så välgjorda. T ex sminkbordet och den tillhörande pallen.

Kristallkronan – gillar att den är så liten och enkel. Tycker att det känns väldigt modernt och personligt med kristallkonor i minimalistiska inredningar.

Det vita trägolver och mattan – en klassiker som garanterat tillför lite hemkänsla till rummet.

2 In Beauty

Framtidens hår?

The new do

Modet går framåt i en hisnande fart – högteknologiska tyger hos Prada, vitaminutsöndrande kläder i Japan, futuristiska ytor som till och med nässlat sig in i den kommersiella marknaden (lacktights är ju till exempel ett helt nytt fenomen) och kravlösa silhuetter som framhäver det bäraren vill framhäva och inte det som tidsepoken föreskriver.

Men smink- och skönhetsmässigt då? Den zonen är ännu ganska outforskad. När kläderna förändras trappas sminket ner – visserligen en ganska logisk följd, men håret? Till våren syntes slingor i fruktiga nyanser i modellernas hår hos Anna Sui och alla blickar vändes mot Marc Jacobs då han fägade håret kleinblått.

Kan det vara så att färgstarkt hår à la Milla Jovovich i Femte elementet är nästa grej? Jag kan tänka mig att det skulle kunna funka. En bra hårstylist – några kändisar (MK Olsen eller Sienna Miller) och klarorange…

Fast nja, det lär nog dröja ett tag tills det blir aktuellt… :P

210 In Archive

Tävling!

Tävling!

En enkel liten söndagstävling är precis vad vi behöver! :)
Vinsten är en söt liten lipglossask från omskrivna och hyllade märket Jelly Pong Pong.
Färgen är dock finare än den på bilden, mer rosa/röd.

Så är du med och tävlar:
Kommentar nummer 65 i det här inlägget vinner.
Tävlingen avslutas när numret uppnås:)
Man får kommentera flera gånger..

Lycka till!
7 In Konst

Mark Ryden på Lars Bohman?

Mark Rydén
Sagolikt stört…

Lowbrow art movement är ett ganska okänt begrepp inom den svenska konstdebatten. Mestadels för att pop-surrealism anses vara kitsch och en smaklös uttrycksform som finkonstens elitistiska aktörer inte vill förknippas med. Det verkar finnas en outtalad regel inom konsten att det som är populärt automatiskt blir ett hot mot den goda smaken och ska ovillkorligen tigas ihjäl. Lowbrow handlar mycket om illustration, streetart och japansk kawaii-estestik. Och ja, mycket är faktiskt rent skräp. Men inte Mark Ryden.

Jag skulle gärna vilja se hans miniatyrer (verken är otroligt små i verkligheten) i en utställning på Galleri Lars Bohman. Mark Ryden skulle passa in tillsammans med Lena Cronqvist, Linn Fernström och Ernst Billgren därför att hans bildspråk är minst lika förtrollande, sagolikt och till och med stört som deras. Jag gillar det.

5 In Konst

Dan Wolgers

Apostel och apa

Begav mig till Galleri Lars Bohman idag för att se Rita Lundqvists utställning (idag var sista utställningsdagen) och hittade citatet ovan på Dan Wolgers vernissageinbjudan.
Det var länge sedan någonting var så rätt.