
För 60 år sedan, våren 1947, öppnade Christian Dior sitt modehus med den legendariska kollektionen Corelle (döpt efter den botaniska termen för de fragila blombladen i en blommas mitt) som skulle komma att bli känd som ‘The New Look’ i modevärlden.
"I wanted my dresses constructed, molded upon the curves of the feminine body whose sweep they would stylize."
Om du missade att se den inspirerande dokumentärfilmen ‘Christian Dior – mannen bakom myten" igår så har du en ny chans på tisdag. Jag vet att jag kommer att se den igen… :)
SVT kanal 24
Tis 11 sep kl 17.50

Skruva upp ljudet och njut av det första inlägget i en helt
ny kategori här på Lolitabloggen… :)

Älskar blomringningen som synts hos både J. Mendel och Douglas Hannant… Vera Wang exprimenterade genom att förflytta sidenlamét från höstjackan till vårklänningen och jag tycker att resultatet blev lyckat – orientaliskt men samtidigt neutralt. J. Mendel gjorde dessutom så vackra vita långklänninar att man får lust att gifta sig – snacka om perfekta skärningar! En bra tredje dag på modeveckan i NY med andra ord… :)

Rachel Roys debutkollektion var minst sagt konstnärlig – hennes kläder ser bokstavligt talat ut som tavlor med oljefärg på. Är speciellt förtjust i den första klänningen, modellen är underbar, den är som en moderniserad Audrey Hepburn-kreation. Gillar även skorna, undrar vart de kommer ifrån? Gråa skor.. Hmm… Det ska jag ta och hitta :)
Imorgon bär det av till ett second hand-paradis med några vänner – tydligen är det rena oupptäckta guldgruvan så jag måste hålla det hemligt ;) Ska bl a försöka hitta något där till min karaktär på teatern – 28 åriga Sanja Granlund från Moskva.. Hihi.. Fotar kanske karaktärens outfit när den är helt klar.. :P
Gonatt och sov gott så ses vi imorrn :)