Har någon av er något positivt att säga om märket? För om inte annat så kommer det att reas ut rejält överallt och jag kanske svänger förbi deras disk på Selfridges nu när jag besöker London.. :)
Har någon av er något positivt att säga om märket? För om inte annat så kommer det att reas ut rejält överallt och jag kanske svänger förbi deras disk på Selfridges nu när jag besöker London.. :)
Klänning: Christian Dior – en klassisk LBD.
Kappa: Zara – underbar modell! Måste spanas in..
Väska: YSL – powerdressing…
Skor: Prada – olidligt höga säger K som även berättar att de fick såga av klacken några centimenter när hon fotograferades för svenska Elle. Låter… praktiskt? :P

* 1981 visade Azzedine Alaïa sin egna, första kollektion för publik. Han kom till Paris som 17-åring och arbetade en tid hos Laroche. Sydde även upp plagg åt privata kunder såsom Greta Garbo och Arletty.
* Alaïa struntar i de allmänna reglerna för pret-à-porter (som erbjuder nya kollektioner två gånger per år) och visar istället när han är klar. Kunderna väntar på honom eftersom att han skär till och syr upp allt själv enligt Couturens alla regler och gör var kvinna till en modern gudinna.
* Parollen ‘dress to kill’ från 80-talet stämmer bra in på Alaïas kläder. Amerikanska Vogue skrev t ex "They hold you tight and show you off" om modeskaparens plagg.
* Azzedine utvecklade lycrastretchen som verkade som en korsett för hela kroppen samtidigt som den formade överallt och lämnade otroligt mycket rörelsefrihet.
* Hemligheten bakom kläderna låg i tillskärningstekniken. Alaïa som ursprungligen ville bli skulptör uppnådde mästerlighet genom att rekonstruera gamla modeller av Vionnet och Balenciaga. Hans spiralformade sömmar formade och förlängde benen, lyfte skjärtpatiet, höll ihop midjan och stödde bysten.
* All uppmärksamhet i Azzedine Alaïas kläder riktades mot bärarinnan och därför tog det extremt lång tid innan man insåg hans talang som modeskapare. Idag är dock Alaïa ett lika säkert kort som Chanel och man kan alltid räkna med honom när det kommer till det allra senaste i de allra mest smickrande skepnaderna.
"A woman is like an actress: she is always on stage. She must always look wonderful and feel good. Her dress should be a part of her, she should feel it on her body. I much prefer the woman – her face, body and hands – to be noticed rather than the dress." – Azzedine Alaïa

Från en visning 2005 av Passport Number (som, om jag förstått det rätt, är en grupp konstnärer) där Azzedine Alaïa satt i juryn. Kan kolla på klippet hur många gånger som helst :P
Installationen bestod av ett tillgjort pistolskott som avfyrades mot en av modellerna och som bidrog till att rött "blod" uppenbarade sig på jerseytröjan i silke hon bar.
Varför finns det inga såna inslag i svenska visningar? :)
* Modehistoria
* Mina bästa tips dagar då inspirationen ligger på minus
* Inredningspoesi (hehe :P)
* Ett recept…
* Och en tävling som påbörjas och avslutas idag
…bland annat… ;)
Men nu ska jag över till A och baka scones. Mums!